flagi unii europejskiej przed gmachem parlementu europejskiego

W dniu 23 stycznia 2024r., w Parlamencie Europejskim odbędzie się debata na temat wykorzystania dronów w środowisku miejskim. Czynny udział w wydarzeniu wezmą Członkowie Zarządu Polskiej Izby Systemów Bezzałogowych.

Drony obecnie pełnią kluczową rolę w nowoczesnych technologiach, a ich potencjał w środowisku miejskim jest ogromny. Zważywszy na gęsto zaludnione obszary miejskie, korzystanie z dronów może przynieść liczne korzyści. Właściwe wykorzystanie tych maszyn może przyczynić się do promowania bardziej ekologicznych form transportu towarów i osób, redukcji emisji gazów cieplarnianych, skrócenia czasu dostaw oraz generowania nowych miejsc pracy.

drony nad miastem, plakat

Korzyści i wyzwania związane z dronami w środowisku miejskim:

Ekologiczny transport i redukcja emisji

Drony mogą przyczynić się do bardziej ekologicznego transportu w środowisku miejskim. Powietrzne „bezzałogowe taksówki” mogą zrewolucjonizować sposób przemieszczania osób, zmniejszając liczbę tradycyjnych pojazdów na drogach i tym samym ograniczając emisję gazów cieplarnianych. Ponadto, drony mogą dostarczać towary w sposób bardziej efektywny, skracając czas dostaw i zmniejszając liczbę tradycyjnych pojazdów dostawczych na ulicach zachowując przy tym bezpieczną odległość i ustalony porządek miejski.

Tworzenie nowych miejsc pracy

Rozwój dronów w środowisku miejskim może przyczynić się do powstania nowych miejsc pracy. Branża dronowa rozwija się dynamicznie, a zastosowanie dronów w różnych dziedzinach, takich jak dostawa towarów, inspekcje budynków czy monitoring bezpieczeństwa, otwiera nowe możliwości zatrudnienia. Tworzenie nowych miejsc pracy jest szansą zarówno dla profesjonalistów z branży, jak i dla osób zainteresowanych rozwojem technologii.

Bezpieczeństwo i ochrona prywatności

Wdrożenie dronów w środowisku miejskim wiąże się jednak z pewnymi wyzwaniami. Bezpieczeństwo i ochrona prywatności są kluczowymi czynnikami, które muszą być uwzględnione przy wdrażaniu tych systemów. Właściwe regulacje i procedury muszą być wprowadzone, aby zapewnić bezpieczne latanie dronem i ochronę prywatności mieszkańców miasta.

Wyzwania regulacyjne i technologiczne

Wdrożenie bezzałogowych systemów do lotów w środowisku miejskim wymaga rozwiązania szeregu wyzwań regulacyjnych i technologicznych. Konieczne jest zaangażowanie liderów branży oraz lokalnych przedstawicieli w rozwiązanie tych problemów.

Kosztowny proces certyfikacji dronów

Liderzy i lokalni przedstawiciele branży dronowej są zaniepokojeni perspektywą kosztownego procesu certyfikacji dronów. Konieczne jest zaangażowanie się w naprawę niedociągnięć regulacyjnych i wskazanie luk technologicznych, infrastrukturalnych, finansowych i kwalifikacyjnych. Przeprowadzenie konsultacji z władzami lokalnymi i regionalnymi jest niezbędne, aby ustalić standardowe scenariusze operacji dronowych oraz ograniczenia geograficzne i społeczne.

Akceptacja społeczna

Akceptacja społeczna jest kluczowym czynnikiem, który wymaga dodatkowych strategii normalizacji operacji dronów nad miastami. Konsultacje z mieszkańcami i uwzględnienie ich opinii w procesie wprowadzania dronów do przestrzeni miejskiej są niezwykle istotne. Wprowadzenie odpowiednich regulacji i procedur może przyczynić się do zwiększenia zaufania społecznego i akceptacji dronów jako części środowiska miejskiego.

Sytuacja militarna i polityczna

Przy wdrażaniu dronów w środowisku miejskim należy również wziąć pod uwagę sytuację militarną i polityczną poszczególnych regionów Europy. W przypadku obszarów graniczących z terenami militarnymi, konieczne jest uwzględnienie specjalnych zasad i procedur, aby zapewnić bezpieczeństwo operacji dronowych.

Debata w Parlamencie Europejskim

W dniu 23 stycznia 2024r. odbędzie się debata na temat wykorzystania dronów w środowisku miejskim, zorganizowana w Parlamencie Europejskim przez posła Jana Olbrychta, który jednocześnie pełni funkcję przewodniczącego URBAN Intergroup. Wśród zaproszonych gości na debatę znajduje się Luc Tytgat, pełniący obecnie obowiązki Dyrektora Zarządzającego EASA (Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego). W dyskusji wezmą udział również przedstawiciele branży dronowej oraz władz lokalnych, takie jak Kazimierz Karolczak, przewodniczący Zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, Justyna Siekierczak i Mariusz Naumienko, członkowie Zarządu Polskiej Izby Systemów Bezzałogowych (PISB). Ponadto, w gronie uczestników znaleźli się Marszałek województwa podkarpackiego, Władysław Ortyl, oraz przewodniczący Komitetu Regionów, a także Vassilis Agouridas z UIC2 (The Urban-Air-Mobility Initiative Cities Community, pol.: Inicjatywa Miejska Mobilności Powietrznej). Debata będzie okazją do omówienia różnych aspektów związanych z perspektywami i wyzwaniami korzystania z dronów w kontekście miejskim.

Z dużym zainteresowaniem oczekujemy wystąpień Pana Luc’a Tytgat – Dyrektora Zarządzającego EASA oraz Pani Magdy Kopczyńskiej, Dyrektor Generalnej, DG Move, Komisji Europejskiej.

Debata jest otwarta dla wszystkich zainteresowanych tematyką związaną z szerokim wdrożeniem dronów do lotów w środowisku miejskim rozpocznie się o godzinie 14:00 w budynku Altiero Spinellego i potrwa do godziny 16:00.

Aby wziąć udział, zachęcamy do rejestracji poprzez link: https://lnkd.in/ezznGvma.

Dodatkowo mamy przyjemność informować, że do dnia 17 stycznia istnieje możliwość przesyłania sugestii oraz odpowiedzi na pytanie stanowiące temat przewodni debaty: „Jak skutecznie wykorzystać szansę na powszechne wprowadzenie dronów do lotów w środowisku miejskim?”

W przypadku dodatkowych pytań lub potrzeby uzyskania dodatkowych informacji, prosimy o bezpośredni kontakt z zespołem organizacyjnym, korzystając z adresu e-mail: zuzannaewa.tatara@europarl.europa.eu. Serdecznie zachęcamy do aktywnego udziału w dyskusji i dzielenia się swoimi cennymi spostrzeżeniami.

PLAN WYDARZENIA

14:00 Otwarcie – Jan Olbrycht – Członek Parlamentu Europejskiego, Przewodniczący URBAN Intergroup

14:05 Localne and regionalne doświadczenia:

  • Kazimierz Karolczak, Prezes Zarządu GZM Metropolis, Polska
  • Justyna Siekierczak, Mariusz Naumienko – Członkowie Zarządu Polskiej Izby Systemów Bezzałogowych
  • Ivo Cré, Dyrektor ds. Polityki i Projektów, POLIS
  • Zastępca burmistrza Paryża, TBC
  • Q&A-pytania, dyskusja

14:50 Segment polityki

  • Karima Delli MEP, Przewodniczący Komisji Transportu i Turystyki, TBC
  • Luc Tytgat, Pełniący obowiązki dyrektora wykonawczego Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego Unii Europejskiej
  • Magda Kopczyńska, Dyrektor Generalny, DG Move, Komisja Europejska
  • Q&A – pytania, dyskusja

15:50 Podsumowanie – Jan Olbrycht MEP, President of the URBAN Intergroup

dron lecący nad katedrą na tle niebieskiego nieba

Podsumowanie

Wykorzystanie dronów w środowisku miejskim ma potencjał do przyniesienia licznych korzyści, takich jak ekologiczny transport, redukcja emisji gazów cieplarnianych, tworzenie nowych miejsc pracy oraz zwiększenie efektywności dostaw. Jednak wdrożenie dronów wiąże się również z wyzwaniami regulacyjnymi, technologicznymi i społecznymi. Konieczne jest zaangażowanie liderów branży oraz konsultacje z mieszkańcami, aby znaleźć optymalne rozwiązania i wykorzystać potencjał dronów nad miastem. Debata w Parlamencie Europejskim stanowi ważny krok w tym procesie i daje możliwość dyskusji na ten temat.

dzik w lesie, ASF

Afrykański Pomór Świń (African Swine Fever – ASF) to choroba wirusowa, która atakuje świnie domowe, świniodziki oraz dziki. Dla innych gatunków zwierząt nie jest ona groźna. Nie stanowi również zagrożenia dla człowieka. Jedyną, skuteczną metodą hamowania jest rozprzestrzeniania jest zabicie i utylizacja chorych osobników. W przypadku dzików mamy do czynienia ze zjawiskiem dynamicznie przemieszczających się watah, które ciężko zinwentaryzować, a co dopiero zidentyfikować chore osobniki, stanowiące zagrożenie dla pozostałych członków stada. Na szczęście z pomocą przychodzi technologia, wspierana systemami bezzałogowymi.

System ASFochrona

Badacze z Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych w Warszawie i z Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej opracowali system ASFochrona. Sponsorem projektu było Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. To właśnie ten system stanowi silne narzędzie w identyfikacji chorych osobników. Pozwala on na zdalne wykrycie zakażonych dzików z aktywną infekcją wirusową.

Jak działa System ASFochrona

System ASFochrona przewiduje zaangażowanie dwóch dronów. Pierwszy dokonuje nalotu celem pozyskania danych na niższym poziomie szczegółowości. Jego zasięg jest znacznie większy i pozwala na zlokalizowanie stad dzików. Wtedy swoją operację rozpoczyna dron wyposażony w kamerę termowizyjną. Za jej pomocą identyfikuje się osobniki o podwyższonej lub obniżonej temperaturze. Informacje te ponadto wspiera analiza behawioralna podejrzanych dzików.

Dziki z chorobą afrykańskiego pomoru świń mają zaburzoną ciepłotę oraz zachowują się w sposób wskazujący na infekcję. Na tej podstawie podejmowana jest decyzja o ich eksterminacji i badaniu potwierdzającym wstępną diagnozę.

Więcej o Systemie ASFochrona przeczytasz tutaj.

Polska Izba Systemów Bezzałogowych pragnie złożyć Państwu najlepsze życzenia z okazji Świąt Bożego Narodzenia. Niech te dni pozwolą nam wszystkim na zadumę oraz miłe spędzenie czasu z rodziną i przyjaciółmi. Wszelkiej pomyślności w sferze prywatnej i zawodowej.

Zarząd PISB

NSTS 06

Jak już wcześniej sygnalizowaliśmy, rok 2024 przyniesie duże zmiany w świecie Bezzałogowych Systemów Powietrznych w Europie. Śpieszymy w przekazaniem kluczowych informacji, zważywszy, że mamy już właściwie połowę grudnia.

Zmiana przepisów dla dronów 2020/2021

Polskie prawo dla dronów przestało obowiązywać już przeszło dwa lata temu. Zaczęto wówczas stosować europejskie przepisy dla dronów. Zmianom uległy zasady wykonywania operacji, kategorie lotów, uprawnienia pilotów, a także szkolenia.

Jakie zmiany od roku 2024 w przepisach dla dronów?

Zmiany jakie od roku 2024 nastąpią w przepisach to przede wszystkim:

  • początek obowiązywania scenariuszy unijnych STS (STS-01, STS-02)
  • rozpoczęcie lotów w pełnej kategorii otwartej
  • obowiązek stosowania zdalnej identyfikacji (RemoteID, RID)
  • koniec możliwości składania oświadczeń operatorów do NSTS
  • nowe szkolenia do uzyskania uprawnień oraz możliwość rozszerzenia NSTS do STS

Bardzo szczegółowo o zmianach w przepisach przeczytacie na łamach wydawnictwa Świat Dronów, w artykule „DUŻE ZMIANY W SZKOLENIACH NSTS/STS OD 1.01.2024 R.

Zapraszamy do lektury!

dron spectre solution

14 listopada 2023r. w Tbilisi, polski producent dronów – Spectre Solutions, Gruziński Uniwersytet Lotniczy oraz gruzińska firma promująca innowacje – December 32 podpisali porozumienie w sprawie współpracy. Wspólnym celem jest rozwinięcie cywilnego sektora bezzałogowych systemów latających (UAS) na terenie Gruzji. Plan przewiduje utworzenie 300 nowych miejsc pracy.

„Zdecydowaliśmy się na wejście na rynek gruziński, widząc potencjał w zakresie dostępu do zasobów i dużą chęć współpracy. Coraz szersze wysiłki Unii Europejskiej, wsparcie i inicjatywy rządowe oraz geopolityczna, strategiczna lokalizacja umożliwiająca dostęp do rynków światowych sprawiają, że Gruzja jest dla nas rynkiem kluczowym” – wyjaśnia Sebastian Konkol ze Spectre Solutions.

W trakcie wydarzenia zaprezentowany był egzemplarz dron a Spectre 1, zaprojektowanego i wyprodukowanego przez firmę Spectre Solutions w Polsce.

dron spectre solutions
dron Spectre Solutions

Przedmiot porozumienia

Na mocy porozumienia strony zobowiązały się do wspólnego opracowania rozwiązań, które utorują drogę do integracji dronów z sektorem usług publicznych w Gruzji. Wspólna wizja zakłada rozmieszczenie wszechstronnych dronów do pionowego startu i lądowania (VTOL) na terenie całego kraju w celu efektywniejszego wykonywania różnych misji użyteczności publicznej, tj. poszukiwań i ratownictwa, reagowania na katastrofy, inspekcji linii energetycznych i dostaw medycznych Taki system ma być mniej kosztownym uzupełnieniem floty helikopterów.

Sygnatariusze porozumienia
sygnatariusze porozumienia

Sygnatariusze porozumienia


Spectre Solutions

Polski producent dronów, który na przestrzeni ostatnich 10 lat opracował
dojrzałą platformę do pionowego startu i lądowania (VTOL) o zasięgu lotu 140 km.

December 32

Firma, która łączy rynki wschodnie i zachodnie, a jej celem jest wprowadzanie
innowacyjnych technologii do Gruzji i stymulowanie lokalnego ekosystemu innowacji.

Gruziński Uniwersytet Lotniczy

Jedyna wyższa uczelnia w Gruzji, która od 1992 roku kształci zawodowych lotników w zakresie szkolenia pilotów, inżynierii i zarządzania transportem lotniczym.

WYKORZYSTANIE DRONÓW NAZIEMNYCH I POWIETRZNYCH W ROLNICTWIE

26 października 2023r. odbyła się w Puławach Konferencja WYKORZYSTANIE DRONÓW NAZIEMNYCH I POWIETRZNYCH W ROLNICTWIE.

Organizatorem wydarzenia był Dyrektor Instytutu Uprawy Nawożenia i Gleboznawstwa Państwowego Instytutu Badawczego w Puławach.

Podczas konferencji swoje wystąpienia mieli członkowie Polskiej Izby Systemów Bezzałogowych:

  • „Możliwości wykorzystania dronów rolniczych dla potrzeb organizacji projektów badań mających na celu wsparcie rejestracji środków ochrony roślin” – Justyna Siekierczak Polska Izba Systemów Bezzałogowych
  • „Mapa drogowa przyszłości rolnictwa z wykorzystaniem dronów” Mariusz Naumienko IWING Sp. z o.o.
  • „Drony rolnicze – możliwości, wyzwania oraz dobre praktyki w innowacyjnym
    rolnictwie” Jan Bocian, Łódzka Izba Przemysłowo-Handlowa, Agrodron

Osoby zainteresowane tematyką Rolnictwa Precyzyjnego zapraszamy do kontaktu.